Manuell bultsättning i tunnlar är ett riskfyllt arbete som innebär belastningsergonomiska risker och risk för hud- och ögonskador vid kontakt med cementbruk och tunga lyft. Dessutom finns det hanteringsrisker, som att man kan tappa bultar, klämma eller skära sig. När Subterra 2021 kom med idén om att mekanisera arbetet i Nya tunnelbanan i Stockholm var inte beställaren, Förvaltning för utbyggd tunnelbana - Region Stockholm, sena att haka på. Att en byggherre är med och delfinansierar en icke beprövad metod i ett fältprojekt är ovanligt och visar på ett stort ansvarstagande även från beställarsidan.
Efter ett möte med maskintillverkaren Sandvik byggdes en gruvrigg om för att möta de höga kvalitetskraven som ställs i en tunnelentreprenad. Ett första försök gjordes men det föll inte särskilt väl ut, dels för att det inte var tillräckligt många tunnelfronter i gång för att kunna jobba effektivt med maskinen, dels för att kvaliteten inte motsvarade kraven. Dessutom fanns det problem med logistiken kring maskinen. Projektledare Sjoerd Spijkerman bestämde sig ändå tillsammans med entreprenören för att ge maskinen en ny chans på en ny etapp. Efter ett nytt möte med Sandvik och ytterligare förbättringar av maskinen såg man nu snabbt resultat.
– Det var en makalös förbättring. Jag insåg snabbt att det här kommer att fungera, men att det kommer krävas mycket samverkan, säger Sjoerd Spijkerman.
– Nyckeln till framgång var teamet bestående av representanter från entreprenören, maskinbyggaren och byggherren. Vi startade mötesserier där alla - yrkesarbetare, mekaniker, arbetsledare, produktionschef, byggledare - fick komma med synpunkter på hur vi kunde förbättra produktiviteten, kvaliteten och, framför allt, arbetsmiljön. Maskintillverkaren Sandvik skickade folk från Finland varje vecka för att hjälpa till och efter fyra månader hade teamet bevisat att det går att mekanisera bultsättning i anläggningstunnlar, fortsätter han.

Plötsligt var nu maskinen och bultsättning helt på allas läppar. Intresset kom från alla håll, både tjänstemän, andra entreprenörer och beställare hörde talas om projektet och ville veta mer.
– Jag är förvånad över att det här blivit så stort. Från att ingen har brytt sig om bultsättning alls de senaste 50 åren pratade alla om det. Jag har aldrig på mina 25 år i branschen varit med om att tjänstemän varit så intresserade av en maskin. Det känns så klart fantastiskt kul och jag är jättestolt över nomineringen, säger Sjoerd Spijkerman.
Just nu pågår ett tredje pilotprojekt med en ny entreprenör, Implenia, och en ny maskintillverkare, Epiroc, som från grunden byggt en specialbyggd rigg just för bultsättning i anläggningstunnlar.
– Min förhoppning är att vi kan förändra anläggningsbranschen och att vi kommer se fler maskiner av det här slaget i framtiden. Jag har fått otroligt mycket respons från bultsättarna och drivs av att få fortsätta göra deras röst hörd. Uppmärksamheten från Håll Nollan betyder jättemycket i det arbetet, fortsätter han.
Vid prisutdelningen av Håll Nollans arbetsmiljöpris 2023 tilldelades Nya tunnelbanan en hedersutnämning för sitt innovativa arbete.